Isnin, 25 Mac 2013

Cinta High Class part 3


" Kalau tak bercinta, macam mana nak kenal hati budi dia?" " Couple tu haram ke? Habis, ramai orang bercouple tu bahagia?" " Bercinta tu berzina ke? Cinta lain, zina itu lain."

Ayat inilah yang selalu saya dengar. Saya mohon agar Allah bukakan pintu hati mereka-mereka dan membawa ke jalanNya. Saya selalu bertanya kepada diri saya, kenapa Allah mengharamkan couple. Jawapannya sangat mendalam dan menusuk hati saya. Saya yakin, setiap larangan Allah itu terkandung hikmah yang tersendiri. Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Maka kita sebagai khalifah di muka bumi ini mestilah selalu untuk nasihat-menasihati antara satu sama lain.

Buat muslimah yang masih remaja dan bakal melangkah ke alam remaja, tanggungjwab kita adalah belajar dan menuntut ilmu. Ilmu Allah itu luas dan tidak akan pernah habis. Carilah ilmu itu dimana-mana saja. Sekarang fokus kita bukan hendak bercinta. Adakah kita mampu untuk berjihad dalam menuntut ilmu sedangkan pada masa yang sama kita bercinta? Kalau hendak bercinta, kenalah tanya pada ulama, orang -orang yang lebih dulu makan garam tentang bagaimana hendak bercinta. Jangan melalaikan diri dengan perkara-perkara yang melalaikan. Itu termasuk dalam kategori zina.

Firman Allah yang bermaksud," Janganlah kamu menghampiri zina."
(Surah al-Isra)

Dalam konteks ini, zina mempunyai banyak bahagian. Contoh, zina mata seperti kita melihat seseorang yang ajnabi . Dengan itu, terbitlah zina hati iaitu kita akan mengingati seseorang itu tadi. Maka akan timbullah perkara-perkara yang mengkhayalkan. Akhirnya akan turun kepada zina tangan, iaitu bermesej-mesej dengan lelaki ajnabi, berpegang tangan dan seumpamanya. Wahai gadisku, elaklah daripada menghampiri zina kerana perbuatan zina itu adalah satu kebinasaan.

Firman Allah yang bermaksud, " Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan mereka beribadah kepadaku"
(Surah al-Zariyat ayat 56)

Bercinta itu boleh menjadi satu ibadah. Cintalah kepada yang menciptakan kita, sang Khaliq.Dengan mengingatiNya, jiwa pun akan menjadi tenang. Insyaallah, cinta itu akan datang dengan sendiri. Fokus dalam pelajaran dahulu, seyelah berjaya mendapat ijazah dan pekerjaan yang baik barulah memikirkan soal cinta. Duhai gadisku, jangan terpedaya dengan hasutan syaitan yang mahu kita lalai dengan godaan dunia. Bersama-sama kita mendapat keredhaanNya. AMIN...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan