Isnin, 25 Mac 2013

Siapa ORANG yang Allah cintai?

* Orang yang bertaqwa.Allah berfirman yang bermaksud, " Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaqwa." (Surah al-Taubah 9:4)

*Orang yang cepat-cepat bertaubat. Allah berfirman yang bermaksud, " Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri." (Surah al-Baqarah 2:22)

* Orang yang adil. Allah berfirman yang bermaksud," Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berlaku adil." (Surah al-Mumtahanah 60:8)

* Orang yang bertawakal. Allah berfirman yang bermaksud, " Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertawakal kepada-Nya." (Surah Ali'Imran 3:159)

* Orang yang berbuat kebaikan. Allah berfirman yang bermaksud," Dan berbuat baiklah kerana Allah menyukai orang yang berbuat baik." (Surah al-Baqarah 2:195)

* Orang yang berjuang pada jalan Allah. Allah berfirman yang bermaksud," Seseungguhnya Allah menyukai orang yang berperang pada jalanNya dalam barisan yang teratur seakan-akan sebuah bangunan yang tersusun kukuh." (Surah al-Saff 61:4)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan