Jumaat, 14 Mac 2014

Sahabat, Uhibbukifillah!


SAHABAT, UHIBBUKIFILLAH!
Indahnya dapat menghirup udara segar, melihat burung-burung terbang dan berkicauan. Sungguh indah lagi dapat hidup lagi di muka bumi Allah ini. Keadaan bukit bukau yang hijau dan cantik  amat berbeza jika dibandingkan dengan di bandar. Para pelajar tingkatan 5 SMKA Tinggi Heather berpeluang meneroka ke dalam hutan untuk menghadiri kem yang dianjurkan di sana. Penuh suasana tarbiah. Nikmat untuk menjalinkan silaturrahim. Yang paling penting, dapat menimba ilmu pengetahuan di sana. Para pelajar diminta untuk menyiapkan khemah dan selepas itu mereka boleh melakukan aktiviti sendiri. Pelajar lelaki diberi pengecualian untuk kerana mereka perlu meredah hutan mencari kayu api. Penulis muda ini masih tekun dengan pen dan nota. “Najwa, jom kita rehat dalam khemah. Penatlah,” kata Thorfina. Penulis muda ini meraikan. “Najwa, dah sehari suntuk  Fina tengok Najwa dengan nota, pen. Teringin nak berdiskusi lagi dengan Najwa macam selalu. Dah dekat tiga minggu kita tak berdiskusi semenjak Najwa masuk hospital hari tu.”   “Allah, tak sangka saya dah banyak ketinggalan dalam pelajaran jika dibandingkan dengan yang lain. Fina masih ada kesempatan itu.”

“Najwa, ceritalah dekat Fina macam mana Najwa boleh masuk hospital. Semua orang dalam dorm rindu tau dengan Najwa. Tambah-tambah lagi Hannah. Dia sampai pengsan bila dapat tahu Najwa masuk hospital. Kami nak tahu juga Najwa ni sakit apa.”  Saya memandang Drea Hannah. Sedang nyenyak tidur dalam khemah kami. “Saya sakit biasa-biasa saja. Tak ada apa-apa pun.” “Fina tahu Najwa sedang sembunyikan sesuatu kan?”  Pertanyaan Thorfina membuatkan saya sedikit terkesima. Bagaimana saya mahu memberitahunya? Sungguh, saya tidak mahu dia ataupun Hannah yang tahu. Takut nanti mereka risaukan saya. “Ceritalah Najwa. Fina sedia mendengar.”  “Saya baru buat pembedahan tulang belakang. Tapi, Alhamdulillah sekarang dah sihat.”  “La, Najwa tak beritahu Fina pun. Semua orang risau tau pasal Najwa. Kami mati-mati ingat Najwa balik kampung. Ada yang kata demam panas. Mereka ni suka-suka buat ceritalah. Aishh, nak kena ni.”

“Thorfina, sabar. Sabar itu separuh daripada iman.  Jangan jadikan syaitan dan hawa nafsu sebagai teman. Second, cuba ambil ibrah daripada  kata-kata murabbi. Beliau ada sebut kepada kita agar bersabar dan berusaha mencari jalan penyelesaian, bukan menghukum orang sesuka hati.   “ Maksud Najwa? Fina tak faham.”  “Fina, kita dapat semua nikmat yang Allah bagi. Paling sempurna, dua nikmat ni. Nikmat iman dan nikmat Islam. Kalau Fina nak marah-marah orang yang buat-buat cerita ni, rugilah. Allah menciptakan kita untuk menjadi khalifah di muka bumi ni. Lagi special, title kita sebagai daie. Tugas kita, tarbiah dan mendidik. Bukannya sebaliknya.  Fina, bantulah  mereka dengan menceritakan perihal yang sebenar. Moga-moga nanti tak ada lagi berita yang kurang enak pasal saya ni. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan mereka yang tersendiri. Begitu juga dengan saya. Saya akui saya banyak kelemahan tapi saya cuba memperbaikinya. Dengan Fina, insyaAllah mereka faham. Kita dapat pahala sebab tak sebarkan berita-berita yang tak sahih. Yang lagi teruk, boleh tersebar menjadi fitnah. Ingat Fina. Dosa memfitnah lebih besar daripada dosa membunuh. Astaghfirullah.” 

 “Maaf, Najwa. Fina tak sengaja. Bukan apa, masa Najwa sakit dulu semua orang asyik cakap-cakap belakang pasal Najwa.  Fina tengok selepas Najwa datang ke sekolah semula, Najwa dah tak ramai kawan. Mesti sebab ada segelintir kawan-kawan kita yang sebarkan berita-berita yang tak enak pasal Najwa dekat sekolah.  Fina cuma nak tolong saja.” “Fina boleh tolong saya.” “Macam mana?”  “Tolong saya untuk menjaga hati. Kalau saya tersilap langkah, bantulah saya. Nasihatilah saya. Saya masih mendambakan nasihat dan semangat dari sahabat-sahabat. Saya bertuah kerana saya sembuh daripada sakit dan Allah menghapuskan dosa saya. Saya ni banyak berbuat salah.”  “Habis tu, Najwa nak buat tak tahu saja diorang nak sebarkan hal-hal yang tak enak pasal Najwa. Kalau Fina, Fina dah bedal orang yang macam tu.”
 Saya membacakan maksud firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 216. ‘Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu.’  

“Itu pegangan saya, Fina. Pendirian saya untuk banyak berdiam diri daripada menumbuhkan dosa. Apapun yang berlaku pada saya, saya anggap itu ujian daripada-Nya. Janganlah kita menyalahkan sesama sendiri atas apa yang berlaku. Walaupun saya sekarang tak banyak kawan, tapi pen dan nota ini masih mahu menjadi teman. Bahkan saya menganggap mereka sebagai nyawa. Mereka masih senang meminjamkan ‘badan’ mereka untuk saya bertinta. Itulah yang saya hargai, Fina. Teringat kata-kata murabbi yang selalu membacakan ayat ini. Zupp!! Menusuk ke dalam sukma. ‘Barangkali kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.’ (An-Nisa:19). Hannah masih lagi lena tidurnya. Bertuah sungguh saya mendapat rakan seperti Thorfina. Walaupun kami jarang berjumpa, tapi saya tabik dengannya. Tidak terburu-buru percaya khabar tanpa usul periksa. Diselidik hingga ke lubang cacing. Alhamdulillah, doa saya moga Thorfina maju sebagai daie yang berwibawa, insyaAllah.

Khemah kami mula didatangi beberapa lagi teman saya. Saya melihat Thorfina tidak begitu gembira dengan kehadiran mereka. “Najwa, kami minta maaf sebab buat-buat cerita pasal Najwa. Kami janji kami tak buat lagi,” kata Nayla mewakili ahli kelas saya. “Saya pun,” tambah Safea. “Tak  apa. Najwa maafkan.” Muka Thorfina cerah semula. Khemah kami yang agak senyap tiba-tiba berubah menjadi riuh. Saya tersenyum melihat keadaan  begitu. “Nanti, kita boleh dengar kuliah penulis muda ni lagi,” tokok Sabrina. Husna, Anis Shuhaida dan Izmar memandang saya sambil ketawa. “Maaf ya Najwa. Kami tengah kemas barang. Tak terlambat lagi kan untuk dengar diskusi ilmu.”  “Tak. Marilah,” ajak Thorfina. Hayatie menggerakkan Drea Hannah yang tidur sambil memegang buku saya. Buku yang saya suka karya Prof. Dr Yusuf al Qaradhawi dan Ibnu Qayyim. Makin erat nampaknya. “Han, bangunlah. Kita nak dengar Najwa bagi ceramah ni. Dia boleh tidur pulak.”  “Nantilah. Han masih mengantuk ni.”  Semua orang ketawa. Nikmat ukhwah dirasakan kembali.

“Najwa, Thorfina ada puisi untuk Najwa. Nak dengar tak?”  Saya terkejut. “Oh, terima kasihlah Fina. Bacalah Fina. Mesti semua orang nak dengar.”  “Jangan difikir derita akan berpanjangan, kelak akan membawa putus asa kepada Tuhan. Ingatlah, biasanya kabus tak berpanjangan, setelah kabus berlalu, pasti cerah kembali. Sedap tak puisi ni?”  Air mata saya hampir terkeluar. Allah, enaknya hidup berpaksikan cinta Tuhan. Cinta yang tak akan pernah luput. Bagai cinta Rabiatul Adawiyah kepada sang Pencipta.Juga seperti utuhnya serikandi Zinnirah. Saya mengeluarkan sticky note untuk menulis sesuatu kata-kata semangat buat Thorfina. Tak ketinggalan buat rakan-rakan yang lain juga. Sticky note nampak agak kusam warnanya gara-gara hampir sebulan tidak terusik. ‘Sesungguhnya seorang Muslim itu apabila berjalan di jalan dakwah, ia tidak berjalan dengan hatinya sahaja. Bahkan dibawa bersama hati sahabatnya. Justeru itu, setiap pahala yang didapati sepanjang perjalanannya akan terbias untuk saudara seperjuangannya.’ (Mustafa Masyhur)  “Terima kasih Najwa untuk tulisan yang berharga. Fina janji Fina bantu Najwa dalam studi nanti ya. Kesian kawan Fina ni studi sorang-sorang.”  “Terima kasih Fina.”  “Hannah dengan yang lain tak mau diajak sekalikah?” tanya Sabrina. “Lagi ramai lagi seronok.” “Najwa, benda apa yang tersorok dalam tudung Najwa  tu?”  Fina hairan melihat seperti wayar mp3 yang terselindung didalam tudung saya. “Hurmm, Fina tadi Najwa dengar qasidah tadi. Waktu Fina datang, tak sempat nak off. Tak sedar rupanya. Fina dengarkah?” tanya saya.

“Mestilah. Patutlah pelik sebab tadi waktu kita sembang macam dengar bunyi qasidah tapi tak tahu datang dari mana. Rupanya dalam mp3.”  Semua orang tergelak. Gurauan kami terhenti apabila Cikgu Muhammad Islah memberi taklimat tentang kem yang akan bermula selepas solat Maghrib. Maknanya, kami masih mempunyai masa untuk berdiskusi lagi sambil mengemaskan barang-barang. Sebelum itu, saya sempat meminjamkan majalah kesayangan saya kepada Thorfina, Hikmah Musibah. Dua minggu berada dalam hutan memberi satu peluang yang berharga. Seorang demi seorang rakan saya beredar.  Saya mengambil diari coklat pemberian kakak senior yang berada di Jordan. Mula menulis sesuatu yang berharga.

Jumaat, 14 Mac 2014, 1.27 petang

Ahlan wasahlan sayyidul ayyam. Al-Kahfi peneman segala duka. Buat teman Ibriz Thorfina, no one could replace you as if they could. You’re always there, you’re always care, my bestest bud forever. Diary, inilah realiti kehidupan. Ibarat roda yang berpusing. Kadang-kadang di atas, kadang- kadang di bawah. Dengarlah  puisi daripada insan yang mengharapkan cinta dan redha Illahi.

Kelmarin memberikan pengalaman dalam setiap inci langkah kita, semalam adalah teladan dan pengajarannya…. Dan untuk menghadapi hari esok, jadikanlah kelmarin dan semalam itu sebagai pedoman dalam menerokai sebuah penghidupan.

Dugaan menjadikan mental kita kuat, masalah menjadikan kita kuat berfikir,huru hara menjadikan kita tabah. SUBHANALLAH! Begitu hebatnya  Allah! Semua aturannya mempunyai hikmah tersembunyi.

                                                                            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan