Sabtu, 15 Mac 2014

Ya Murabbi!



Malam menjelma. Bulan memancarkan cahayanya walaupun tidak seterang matahari. Alhamdulillah, saya masih ada kesempatan untuk bertinta. Menyiapkan karya buat umat di luar sana. Pen dan nota tenang ‘meminjamkan’ badan mereka untuk saya menulis. Saya memandang foto puteri  Prof. Dr. Yusuf al Qaradhawi. Menyenangkan hati. Banyak sungguh surat yang saya terima. Dari adik usrah, teman sekelas bahkan juga sahabat karib saya, Drea Hannah. Walaupun kami agak rapat, tapi adakalanya dia akan menulis surat kepada saya sekadar untuk menjawab soalan-soalannya. Saya meraikan. Teringat kata-kata Ibn Qayyim al-Jauziyya, ‘Takut kepada yang dicipta akan menjauhkan kita daripada-Nya, tetapi takut kepada yang Maha Mencipta akan mendekatkan kita kepada-Nya.’  Nota-nota dan sticky note agak berselerak di meja belajar. Banyak betul kerja sekolah yang perlu disiapkan dengan segera.

Drea Hannah merapati saya. “Najwa sibuk ke? Asiflah sebab ganggu Najwa buat kerja sekolah.”  “Tak adalah.  Sikit saja ni. Nanti siaplah dia. Han nak tanya apa? Nak tengok saya buat kerja sekolah ni?” Buku Prinsip Perakaunan tersusun rapi setelah dikemas. “Han tak ambil subjek tu. Nampak nombor dengan kotak-kotak aje. Pening kepala.” Saya ketawa kecil. Kini, sudah tiba masanya saya menanyakan sesuatu kepada Hannah. “Hannah, Najwa nak cerita sesuatu dekat Hannah. Boleh?”  “Wah, ini sesuatu yang bagus. Ceritalah.” “Najwa bermimpi dua orang murabbi, Han. Ustaz Badruddin dan juga Ustaz Rodzi.”  “Mimpi ustaz? Alhamdulillah satu petanda yang baik. Han pun tak pernah mimpi ustaz. Najwa bertuah sebab dapat rasai pengalaman tu. Ustaz ada cakap apa-apa tak?” tanya Hannah kepada saya.

“Maksud Hannah?” “Maksudnya, ustaz ada cakap apa-apa tak dalam mimpi Najwa tu?” “Yang Najwa ingat Ustaz Badruddin tu bagi salam dan senyum ja. Ustaz Rodzi pulak dia suruh Najwa pergi ambil keputusan SPM tu cepat-cepat.”  “Berdebar rasanya nak tunggu keputusan keluar kan? Boleh pengsan kalau fikir-fikir balik. Najwa ada rasa apa-apa tak sebelum nak ambil result  time PMR dulu?”  “Ada. Sehari sebelum nak ambik Najwa sakit perut sebab terlalu takut. Tangan sampai sejuk macam orang demam.” “Tudia, sampai macam tu sekali. Hannah tak rasa apa-apa pun.” “Orang pandai macam Hannah memang tak rasa apa-apa. Belum ambik keputusan lagi dah tahu dapat berapa A.”  “Najwa ni, tak adalah. Hannah ni biasa-biasa saja. Lainlah kalau Najwa tu. Boleh ambik subjek yang kira-kira tu. Hannah tengok subjek PA ni banyak kotak-kotak.” “Allah, Hannah. Najwa ni biasa-biasa saja. Banyak kelemahan daripada kebaikan. Tapi, is not wrong kan kalau kita sebagai hamba nak perbaikinya untuk menjadi lebih baik?” “Yes, dear.”


“Najwa, ada tak Najwa salin kata-kata Khalifah Abdul Malik Marwan masa ceramah murabbi hari tu?  Hannah dah salin tapi kertas tu habis basah kena air hujan.” “Alhamdulillah, Han. Najwa sempat salin.”  “Boleh tak tolong tuliskan atas sticky note?”  “Tentulah boleh.” Saya mengambil pen glitter dan menulis untuk sahabat baik saya ni. ‘Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.’  “Esok, kita pergi jumpa murabbi.” Kata Hannah. “Nak buat apa?” “La, kita ceritalah pasal mimpi Najwa tu.”  “Tak naklah. Malulah.”  “Jomlah. Tak ada salah kan?” “Nantilah, Najwa siapkan kerja ni dulu. Esok, kalau tak ada usrah dengan adik-adik, kita pergi ya.” 

“Yeay, nanti nak beritahu murabbi.” Hannah mengambil al-Quran tafsir pemberian kakak senior kepada kami. Tanpa disedari, nota yang diselit di dalamnya terjatuh. Saya memandang dan membacanya dihadapan Hannah. Sungguh membelah sukma. ‘Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarkanlah baik-baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.’ (Surah al-A’raaf ayat 204) . Kami tersenyum. Rindunya dengan kakak senior yang berada di Yarmouk, Jordan. Semoga dia dapat merasai kehadiran kami di sana. Esok, merupakan hari saya untuk berjumpa dengan murabbi. Ya, murabbi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan