Selasa, 18 Disember 2018

Kenapa Saya Selalu Dengar Dan Pilih Lagu Instrumental?


Majoriti lagu yang saya dengar kebanyakan lagu instrumental. Banyak faktor, salah satunya cepat idea masuk nak buat novel, cerpen atau puisi. Kalau lagu tu sedih, lagi cepat hahaha. Kedua, lagu instrumental banyak yang menenangkan bila dengar. Berbeza kalau ada penyanyi, certain lagu jadi serabut dengar (in my opinion lah).

Tapi, lain orang lain persepsi dia kan. Itu pun kena raikan juga. Kalau semua nak ikut pendapat kita, susah jugak.  Ketiga, dapat membayangkan scene yang boleh masuk dalam novel. Novel atau cerpen kena rajin elaborate satu-satu. Tak boleh terus straight to the point kadang-kadang. Saya bagi contoh:

Buku catatan itu hanya mampu dipandang sahaja oleh Nia tanpa ada usaha untuk mengambilnya.
(Ini ayat biasa)

Ayat kedua pulak:
Buku catatan berwarna coklat tua itu hanya mampu dipandang sekilas oleh Nia tanpa ada usaha untuk mengambilnya yang hanya beberapa meter dari tempat tidurnya.
(Ada beza kan?)

Jadi, kalau orang cakap penulis ni kerja senang dapat duit, anda salah.
Pertama, masa kami depan manuskrip sangat lama. Ada yang kurang tidur pun.

Kedua, masa nak mengedit manuskrip sangat lama. (check ejaan, tanda baca dsb). Boleh stres tambah-tambah kalau bilangan muka surat 500-1000. Cubalah bayangkan sendiri.

 Ketiga, bila manuskrip ditolak oleh penerbit, perasaan dia hanya Tuhan je yang tahu. Rasa lagi frust dari putus cinta. Trust me.

Keempat, idea kena lain dari yang lain. Sebab editor bukan baca karya kita je. Berlambak karya orang lain yang dia dah baca.

Kelima, genre kena jelas. Jangan lari dari tema. Sinopsis kena tahu dari a-z lepastu kena senarai secene dari bab by bab.

Nampak tak? Jangan just bagi andaian kerja penulis ni senang ya. Manuskrip saya pun dah banyak kali ditolak sebelum diterbitkan. Huh!
Sebab tulah, lagu instrumental bagi saya sangat membantu hehe.

Okay, nanti saya share perkara lain pulak. Cuba bagi isu, mungkin saya akan kupas panjang lagi. Bye!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan