Rabu, 26 Disember 2018

SongAya I

Kepalanya terasa pening dan memusing. Aya cuba untuk mengurut kepalanya supaya sakit itu berkurangan. Pandangan matanya sedikit demi sedikit mulai kabur. Dia cuba untuk menahan rasa sakit itu supaya tidak menyusahkan Kak Nour yang berjalan di hadapan.

 "Aya, ikut kakak okay. Jangan nak pergi tempat lain pula. Kalau tidak, kakak denda kamu tak boleh masuk rumah."


Aya hanya mengangguk dan tidak membalas sepatah kata pun. Dia seperti tidak menghiraukan pesanan Kak Nour kerana lebih tertumpu kepada kepalanya yang sakit.  Aya melihat Kak Nour berjalan jauh tinggalkan dia di belakang, lalu mengambil laluan sebelah kiri.

Aya sempat melihat dengan mata kasar Kak Nour pergi ke bilik tetamu yang berada di tingkat atas sebelah kiri.  Dia cuba meluruskan tangan kanannya untuk memanggil Kak Nour namun gagal. Akhirnya, dia tidak dapat menahan lagi kesakitan di kepalanya lalu badannya menyembah bumi dan dapat merasakan kepalanya terlanggar sesuatu yang berat. Aya jatuh tangga!

'Baru puas hati aku! Kau ingat kau berada dalam rumah ni kau boleh pujuk lelaki pujaan aku tu nak bersama dengan kau ke? Cermin diri tu dulu. Song tu milik aku!'  Dan perempuan itu berlalu pergi setelah berjaya menolak Aya jatuh tangga dari tingkat atas.  Darah mengalir keluar dari kepala Aya dan perempuan bernasib malang itu tidak sedarkan diri.
*** 

Tuan Muda Song  selesai solat Zuhur dan melipat sejadah untuk diletakkan di atas almari pakaian. Kelihatan pemuda tinggi lampai itu sangat segak walaupun hanya berbaju Melayu merah jambu dan berkain pelikat sahaja. Kemudian, dia terpandang rekod kewangan yang dihantar Aya di atas mejanya sebelum perempuan itu meninggalkan Villa Arkana. 'Boleh tahan juga perempuan ini buat kerja. Tak sia-sia nenda ambil dia sebagai pekerja. Tapi sayang, hari ini adalah hari terakhir dia bekerja dekat villa.'

Tiba-tiba pintu diketuk kuat dari luar. "Masuk."  Arman, pembantu peribadi Tuan Muda Song datang menemuinya dalam keadaan tergesa-gesa dan nampak cemas. Nafas turun naik menyebabkan Tuan Muda Song berteka-teki apa yang ingin disampaikan oleh Arman.

"Ada apa Arman? Nampak cemas je ni. Nenda panggil ke?" tanya Tuan Muda Song.

"Aya jatuh tangga tuan. Aya jatuh tangga! Bella tolak dia sampai jatuh."

Tuan Muda Song meletakkan sejadah itu di atas meja peribadi dan berdiri dengan cemas. 

"Bawa saya berjumpa dengan Aya sekarang! Sekarang Arman, sekarang!" Nampaknya, sejadah itu tidak sempat diletakkan di dalam almari pakaian.

Mereka berdua keluar dari bilik bacaan Villa Arkana di tingkat dua sebelum menemukan Aya dalam keadaan tidak sedar dan kepalanya berdarah di tangga villa. Tuan Muda Song memeriksa keadaan Aya. "Aya, Aya bangun Aya!"  "Tuan, ada darah...." kata Arman sambil menunjuk ke arah tangga yang mempunyai kesan darah.

Tuan Muda Song sekali lagi menggerakkan Aya supaya sedar namun tiada respon yang diberikan.

 "Arman, kita bawa Aya ke hospital diraja sekarang. Keadaan dia dah tenat."

"Baik tuan. Saya akan beritahu Tuan Arkana dan Puan Leanne tentang keadaan Aya."  "Beritahu sekarang Jangan lupa beritahu  Kak Nour supaya dia datang teman Aya dekat hospital."

"Baik tuan."

Tuan Muda Song mengangkat Aya lalu turun ke tingkat bawah. 'Aya, tolonglah jangan sesuatu yang buruk berlaku pada kau. Aku...aku ...mahu kau selamat je.'  Aya dimasukkan ke dalam van hospital diraja dan bunyi siren dari kenderaan memecah keheningan Villa Arkana.
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan