Ahad, 16 Februari 2014

Antara Cinta dan Cita-Cita



   Usai menghadiri prep malam, saya dan sahabat-sahabat yang lain bersiap-siap untuk pulang ke asrama. Sahabat karib saya  sedang ligat memasukkan buku-bukunya kedalam beg. Saya masih tetap di meja belajar. Fikir saya, biarlah saya duduk di meja belajar sedikit masa lagi. Bukannya apa, peperiksaan yang akan menjelang semakin membuatkan saya tidak senang duduk. Buku-buku semakin berlambak dan seakan-akan meminta untuk diisi. Saya beristighfar lagi sambil memandang kearah rakan-rakan yang lain. Pukul 10.45 malam, barulah saya bergerak pulang ke asrama. Saya berjalan melewati surau sekolah kami. Mata saya terpandang kearah tempat sujud. Kemudian, kata-kata nasihat daripada Ustazah Norshimah menyinggah masuk kedalam kotak fikiran saya. Katanya, “ Jangan lupa selalu mendirikan solat tahajud. Kamu di sini amat bertuah kerana dapat belajar ilmu dunia dan juga ilmu akhirat. Tapi, dalam sibuk-sibuk mengulangkaji pelajaran, hubungan dengan Allah jangan sesekali kita abai. Allah yang menentukan kejayaan kita bergantung kepada usaha dan tawakal kita kepada-Nya. Sia-sia saja kalau kita bersungguh-sungguh belajar tapi Allah tak redha. Maka, seluruh hidup kita  tidak berkat.”

Zupp!! Nasihat ustazah menusuk kedalam kalbu. Betapa kecilnya jiwa tanpa diberi ‘makanan’ rohani. Hati tak tenang. Hidup dalam kegelapan. Bahkan ilmu yang diterima ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Dalam hati saya berkata, ‘Wahai Tuhanku, berkatilah segala ilmu yang dicurahkan kepadaku dan permudahkanlah segala urusanku di dunia dan di akhirat.’ Setelah sampai di asrama, saya mula mempersiapkan diri untuk sambung kembali mengulangkaji pelajaran di atas katil. Kebanyakan daripada rakan saya memilih untuk berborak-borak sambil ketawa.  Saya fikir untuk tidak mencelah perbualan mereka. Itu fatwa hati saya. Lagipun, kerja sekolah masih banyak dan semuanya perlu dihantar kepada cikgu esok.  “Bertuah kan kalau kita dapat menjadi isteri si dia. Sudahlah alim, pandai mengaji dan yang paling aku suka, suaranya sedap.”   “Aku pun kalau boleh mahu menjadi isterinya jugak. Handsome. Kalau tiap-tiap hari tengok pun tak  apa. Hilang rasa sedih aku.”  “Eh, mana boleh. Dia tu aku yang punya.”  “Emm, tak boleh. Aku cup dulu.” 

Telinga saya menangkap perbualan mereka. Wahai Tuhan, bantulah aku untuk menjaga hati.Semakin hari semakin susah untuk menjaga hati. Kalau boleh,  saya mahu menjalani kehidupan yang sihat tanpa maksiat. Biasalah, apabila sudah meningkat remaja, maka rasa untuk mencintai dan dicintai akan hadir. Bagi saya, ingin mencintai dan dicintai itu tidak salah, asalkan kita meletakkan cinta Allah di nombor satu. Apabila kita mencintai Allah, hakikatnya kita akan memiliki segala-galanya. Inilah cinta yang tidak akan terpisah oleh ruang, jarak, masa, harta dan kematian. Cinta Allah adalah cinta yang agung dan tidak setanding dengan  cinta pasangan kekasih. Persoalannya, sejauh mana kita mencintai Allah? Saya takut jika cinta saya kepada-Nya amat kecil. Banyak membuat maksiat. Terdedah kepada dosa setiap hari. Namun, saya akui saya bukanlah nabi yang bersifat maksum. Tapi, sebagai hamba-Nya, niat untuk membuat kebaikan mestilah bertambah setiap hari. Bukannya menambah dosa pula.

Orang yang  betul-betul mencintai Allah tidak mampu “dimasinkan oleh kemasinan air laut.” Walau bisikan syaitan membisik merdu di cuping telinga atau walau dunia datang dalam rupa terhias indah, dia mampu membutakan mata, memekakkan telinga dan buat-buat lupa dek kasih dan cinta kepada Allah. Walaupun kehidupan harian seolah-olah dia terperangkap bagi memenuhi keperluan hidup, namun segala yang dilakukannya hanya untuk menggapai redha Allah.  Bagaimana untuk mendapat cinta Allah? Cinta kepada Allah boleh dibuktikan dengan cinta kepada Rasulullah. Tingginya kecintaan kepada Rasulullah melambangkan tingginya cinta kepada Allah. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, “Katakanlah wahai Muhammad kepada kepada kaummu: ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.’ Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Ali ‘Imran 3:31)

Kebetulan, kakak senior mahu berjumpa dengan saya. Kami banyak berdiskusi ilmu jika ada masa lapang. Saya mengajak kakak tersebut masuk ke dalam kamar kami.  Saya berasa amat bertuah kerana masih ada orang masih mengambil tentang saya. “Adik mahu bercinta? Mahu punya pacar?” Saya menggelengkan kepala. Kakak senior tersenyum. “Alhamdulillah adik akak ni masih terpelihara.  Banyak orang seusia adik memilih jalan sebegitu dengan alasan tidak mahu berasa sunyi. Maklumlah ada orang tolong ‘tengok-tengokkan’ dan buat kita gembira,” tambah  kakak senior. “ Tak ada istilah ‘gembira’ jika jalan zina yang kita pilih,” kata saya. “Bagus. Nanti kalau ada syabab mana-mana kacau adik, adik buat tak tahu saja. Jangan melayan. Nanti mereka merasakan yang mereka sudah menang.” “Itulah yang adik buat sekarang. Lagipun, adik tengok muda-mudi sekarang banyak yang tersilap langkah. Memilih jalan untuk bercouple daripada bernikah. Bukankah itu haram?”  “Ya, adik. Maksud surah al Isra’ pun ada menyatakan jangan mendekati zina dan jalan-jalan yang menuju kepada zina. ”

“Kak, bagaimana pula kita memuji orang yang berlainan jantina? Contohnya, pandai mengaji dan berqasidah. Adik banyak dengar pujian itu daripada mulut kawan-kawan adik,” tanya saya.  “Memuji itu tidak salah. Cuma, janganlah terlalu berlebih-lebihan kerana dikhuatiri akan menjebakkan kepada sifat-sifat buruk seperti riak, ujub dan takbur.” Saya berpuas hati mendengar jawapan daripada kakak senior. “ Adik, akak nak berpesan lagi. Orang yang melakukan dosa akan resah kerana sentiasa diburu rasa bersalah, bukan sahaja pada Allah tetapi kepada diri sendiri.”  Saya mengangguk. “Akak nak tanya adik satu soalan. Adik ada meminati seseorang?” Zupp!! Hati saya terpana seketika. Soalan daripada kakak senior sangat mengejutkan saya. Mahu saja saya katakan yang saya tidak mahu menjawab soalan itu, tapi saya menjawab juga pertanyaannya. “ Memang ada akak, Cuma adik tak mahu dedahkannya kepada sesiapa, takut jadi fitnah. Biarlah adik simpan. Akak tak marah kan kalau adik tak beritahu akak?”  “Tak, dik. Tapi adik kena ingat, hati kena jaga. Hubungan dengan Allah kena jaga, barulah Allah permudahkan urusan kita. Dah dekat nak exam ni, jangan lupa buat tahajud pula. Minta petunjuk pada Allah, moga-moga Dia bagi petunjuk. Cinta kepada Allah ini kena lebih daripada semua benda, barulah high class,” tambah kakak senior lagi. Saya tersenyum.

Kakak senior pernah menceritakan kepada saya tentang sahabat karibnya yang selalu mendirikan solat malam, berzikir, membaca al-Quran dan selalu berpuasa setiap Isnin dan Khamis.  Banyak sunnah Nabi yang dia buat.Kadang-kadang dia selalu melihat kawannya itu tertidur di atas sejadah sambil memegang tasbih. Sayu melihat. Rasa ingin berlumba-lumba melakukan kebaikan. Dia meletakkan cinta Allah di nombor satu melebihi cintanya kepada benda-benda lain. Tanpa disangka-sangka, apa yang dia inginkan semuanya dapat dalam sekelip mata. Subhanallah! Allah Maha Penyayang. Dia memberi kebaikan yang datang  dari  bermacam-macam arah. Saya kagum. Dia Maha Adil. Setiap kebaikan yang dilakukan walau sebesar zarah akan dibalas dengan ganjaran pahala. Dan jika setiap kejahatan yang dilakukan walau sebesar zarah akan dibalas juga samada di dunia atau di akhirat. Hidupnya sangat bahagia. Saya mahu kehidupan seperti itu.
Kami mengakhiri perbincangan  dengan selesa. Sempat lagi kakak senior membacakan maksud firman Allah dalam surah  al Zariyat ayat 56, “Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan mereka beribadah kepada-Ku.”   

Kakak itu menyambung lagi, “Dik, tugas kita di dunia special. Sebagai khalifah di muka bumi. Jangan sesekali kata yang tugas itu hanya untuk orang-orang yang ada jawatan saja. Contohnya, di sekolah kita ini hanya tugas BADAR atau MPP saja. Walaupun adik tidak memegang apa-apa jawatan pun di sekolah, tapi tugas adik sebagai daie tidak akan pupus. Kita di sekolah ini berjuang untuk menuntut ilmu, menuju redha Illahi, selagi itulah adik kena jalankan tugas adik sebagai pendakwah. Tapi, jangan hanya di sini saja. Tak kira dimana kita berada, selagi berpijak di muka bumi Allah ini, tugas sebagai daie tetap kita jalankan.  La tahzan, akak tahu adik boleh. Lagipun, akak ni minat dekat adik . Seronok tengok muka adik.”  Saya tergelak.  Alhamdulillah, kakak senior sangat prihatin. Walaupun kami mengenali secara tidak sengaja, tapi ilmu yang dibincangkan sangat memberi manfaat. Saya berdoa agar kakak senior berjaya mencapai impiannya. AMIN ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan