Isnin, 3 Februari 2014

Hukum Memakai Inai Bercorak dan Bersanding



 

Assalamualaikum w.b.t. Kepala pening-pening nak cari hukum dan dalil pakai inai ni. Ada yang kata itu harus, ada yang kata boleh pakai sebilangan jari saja. Ada yang kata itu hanya adat, kalau tak bertentangan dengan syarak, maka diharuskan. Maklumlah, zaman sekarang ramai pasangan yang kahwin ni, jadi mesti tak lengkap kalau takde inai kat tangan. Inai ni dah sinonim dengan perkahwinan dan lagi satu, tujuan perubatan. Ada lagi, hukum bersanding. Terima kasih ustazah Fatimah sebab bagi penerangan yang jelas.



Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
  2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.
  3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.
     
     Bersanding asal hukumnya HARUS. Tiada dalil yang sarih (jelas) dan sahih yang mengharamkannya.

    Hukum HARUS bertukar jadi HARAM apabila ada unsur-unsur lain yang mengharamkannya.

    Jika unsur-unsur ini dibuang, maka hukumnya kembali ke asal iaitu HARUS.

    Antara unsur-unsur yang menyebabkan bersanding jadi haram ialah:
    1) Ada pendedahan aurat.
    2) Ada unsur-unsur pembaziran seperti tabur beras, sewa pelamin terlalu mahal hingga sanggup berhutang dsb.
    3) Ada niat menunjuk-nunjuk.

    Bersanding tetap harus apabila:
    1) Sekadar sediakan tempat cantik yang masih dalam batas kemampuan untuk kenangan bergambar.
    2) Tutup aurat.
    3) Niat disucikan dengan banyak istighfar.
    Wallahua'lam.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan