Isnin, 17 Februari 2014

Assalamualaika Ya Rasulullah


Angin sepoi-sepoi bahasa menjengah pandangan. Seronok melihat bunga-bunga berkembang dan menanti sang lebah menyinggah masuk untuk menghisap madu. Bunga berwarna kuning menampakkan seri. Alangkah tenangnya hati. Soalan daripada adik usrah masuk ke dalam kotak fikiran. Tenang melihat mereka berlari berkejaran di taman burung sekolah berdekatan dengan surau. Saya menghitung hari untuk meninggalkan sekolah. Kira-kira kurang dua bulan lagi. Allah, cepatnya masa berlalu! Rasa kurang lagi ilmu di dada. Diri ini masih dahagakan diskusi ilmu dan kuliah. Tapi, mahu tak mahu kena juga menghadapi. Adik-adik pula yang akan mengambil alih tugas kami selaku senior-senior di asrama dan di sekolah. Doaku agar mereka berjaya. Amin.

Soalan daripada adik usrah menjengah lagi. Saya tabik usahanya untuk bertanya walaupun pada mulanya dia kelihatan malu-malu. Saya kenal adik itu walaupun kami jarang berjumpa. Dia baru berada di tingkatan satu dan saya berada di tingkatan lima. Masih muda. Tapi, lagi rugi kalau tiada diskusi ilmu macam biasa. “Kak, adik nak tanya sikit boleh?”  “Boleh. Tak ada masalah.” “Kak, boleh tak akak cerita pasal kisah Rasulullah? Hari tu adik  nampak akak cerita dalam kelas masa kelas ustazah Norshimah. Akak boleh sambung tak?”  Saya terkejut. Dalam hati,  macam mana dia boleh nampak?  Tapi, itu bukan masalah.  Sebagai dorongan buat saya. Saya seronok ada juga adik  yang seorang ini mahu mendengar cerita. Pengubat kesunyian dan duka lara. Saya  memulakan bicara. Kalau cerita waktu malam, pasti dah jadi bedtime story pula.

“Adik  mesti nak jadi orang yang ada berbudi pekerti kan?”  Dia mengangguk. “Kak, mak beri nama Nubla dekat adik.  Maksudnya berbudi pekerti yang tinggi.” Saya turut tersenyum. “Nubla, hari ni akak nak cerita kisah Rasulullah yang berbudi pekerti yang tinggi. Jadi, adik Nubla kena jadi seperti nabi.”  “Akak juga.”  Kami sama-sama tergelak. Indahnya hidup dalam suasana ukhwah dan tarbiah. Entah bila saya sudah keluar sekolah dapat berjumpa lagi dengannya.  “Sebagai pembuka bicara, akak nak bagi dekat adik  satu pepatah Arab. Ad-diinul khusnul khuluq. Maksudnya, agama itu keindahan budi pekerti. Okay, sekarang adik nak akak cerita part yang mana?  Kisah Rasulullah ni banyak,” kata saya. “Ikut suka akak. Adik ni nak dengar ja.”

“Dik, Rasulullah ni terkenal dengan gelaran al-Amin. Kata-kata baginda adalah benar dan baginda tidak pernah berdusta. Masyarakat  di Mekah amat sayang akan nabi. “Contohnya, akak?”  “Nabi pernah bekerja sebagai pengembala kambing untuk membantu bapa saudaranya Abu Talib. Baginda bekerja dengan ikhlas, sabar dan kita juga boleh mengambil iktibar daripadanya.”  Nubla mengangguk. Story telling diteruskan. “Baginda juga  menjalankan perniagaan dengan Siti Khadijah yang kemudian menjadi isteri baginda. Tahu tak bagaimana baginda dan isteri baginda boleh bernikah?” “Mesti sebab akhlak nabi yang jujur terhadap pembeli, tidak mengurangkan timbangan, dan bekerja  dengan ikhlas.”  “Bagus, dik. Sebab itu perniagaan Rasulullah mendapat keuntungan yang berlipat ganda. Berbeza  dengan  kabilah-kabilah yang lain yang suka menipu dalam timbangan, suka bercakap kasar dengan pembeli. Bahkan juga sistem riba diamalkan. 

Natijahnya, pembeli tidak mahu membeli barang di kedai mereka. Berbeza dengan Rasulullah yang bercakap lemah lembut dan sopam menarik minat mereka untuk membeli.” “Akak, ceritalah lagi.”  Saya mengambil peristiwa kekasih hati saya itu diangkat menjadi rasul. “Nabi diangkat menjadi rasul ketika umur baginda 40 tahun. Malaikat Jibril a.s. datang kepada kepada baginda di Gua Hirak dan memeluk baginda  sebanyak tiga kali. Rasulullah menjawab, “Aku tidak tahu membaca.” Lalu Jibril a.s. mengajarkan baginda untuk membaca. “Iqra’. Bacalah dengan nama TuhanMu.” Lalu dengan itu, bermulalah tugas nabi sebagai seorang rasul.”  “Akak, kenapa bila nabi ajak kaumnya untuk memeluk agama Islam, ada orang yang tak mahu ikut nabi? Sedangkan nabi itu digelar al-Amin.”  Saya puji adik itu. Otaknya sangat menjana. “Sebab, ajaran Rasulullah menghapuskan amalan penyembahan patung berhala yang sudah sekian lama diamalkan oleh orang kafir Quraisy. Kedua, konsep persaudaraan yang dibawa oleh Rasulullah bertentangan dengan sistem kabilah mereka. Sistem kabilah hidup berpuak-puak. Tapi, sistem persaudaraan yang dibawa oleh Rasulullah secara tak langsung  menyebabkan mereka menentang ajaran baginda.

Ketiga, amalan riba dilarang sama sekali. Sebab itulah orang kafir menentang Rasulullah. Sebab mereka mengamalkan itu sebagai salah satu punca pendapatan mereka.” Nubla mengangguk. “Akak, peristiwa Israk Mikraj itu adik sukalah. Akak boleh cerita lagi tak? Adik terdengar akak cerita dekat kelas.”  “Peristiwa Israk Mikraj itu berlaku selepas Rasulullah kehilangan orang yang baginda cintai, iaitu Siti Khadijah dan Abu Talib. Allah menurunkan peristiwa itu untuk menggembirakan hati baginda. Dan ada satu inti pati penting yang perlu adik tahu. Peristiwa kewajipan solat ke atas umat Islam. Rasulullah meminta Allah untuk menurunkan waktu solat daripada 50 waktu kepada 5 waktu sahaja.”  “Tapi, ada juga tak mahu buat kan?”  Saya kagum melihat adik ini.  “Memang ada, tapi kita kena beri nasihat kepada orang itu supaya tidak meninggalkan solat . Nabi Muhammad s.a.w. mengingatkan, “Sesungguhnya amalan pertama kali manusia dihisab dengannya di hari kiamat adalah solat.” (Riwayat at-Tirmizi, al- Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad.lafaz hadis riwayat Abu Daud no 733)

Secara tak sedar azan Asar sudah berkumandang. Saya mengajak adik Nubla untuk menunaikan solat. Sebelum itu, saya tak lupa memberi stick note kepadanya. Tanda penghargaan. Bagi saya, dialah orang pertama yang mengajak saya untuk bercerita. Saya petik dari kata-kata  Omar Khayyam untuk dedikasikan kepadanya. “Aku melihat hari semalam untuk memahami hari ini dan untuk mengerti hari esok.”    “ Akak, nanti akak sambung cerita lagi ya.” Saya mengangguk. Jazakumullahu khairan jaza buat adik Nubla.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan