Isnin, 3 Februari 2014

Sembahyang Menghapuskan Dosa





Sembahyang yang dilaksanakan seorang hamba dengan hati yang ikhlas dan menunaikannya dengan sempurna, dapat menghapuskan dosa, kesalahan dan menaikkan darjat.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud,
"Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua-dua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan perbuatan-perbuatan yang buruk (dosa). Itulah peringatan bagi orang-orang bagi orang-orang yang mahu beringat."
                                                                                                   Surah Hud ayat 114

Maksud perbuatan-perbuatan yang baik itu adalah sembahyang lima waktu. Maksud perbuatan-perbuatan yang buruk adalah dosa-dosa kecil. Hal ini berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi:

"Sembahyang lima waktu dan sembahyang Jumaat ke sembahyang Jumaat (berikutnya) dapat menghapuskan dosa di antara kedua-duanya, selama tidak berbuat dosa besar."
                                                                                                     Muslim

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Apa pendapat kamu sekiranya terdapat sebatang sungai di hadapan pintu rumah salah seorang dari kamu dan ia mandi di dalamnya setiap hari sebanyak lima kali? Apakah masih lagi terdapat kotoran di badannya? Para sahabat menjawab: "Sudah pastinya tidak terdapat sedikit pun kotoran di badannya." Lalu baginda bersabda: "Begitulah perumpamaannya dengan sembahyang lima waktu. Allah menghapuskan segala kesalahan mereka."
                                                                                     Riwayat Bukhari dan Muslim

Dari Uthman bin Affan r.a. berkata, "Saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Tidaklah seorang Muslim menghadiri sembahyang fardu, kemudian membaguskan wuduknya, khusyuk dan rukuknya, melainkan sembahyangnya menjadi kaffarah dosa-dosa yang telah lalu, selama bukan dosa besar. Dan demikian itu berlangsung setiap masa."
                                                                                                   Riwayat Muslim

 Telah sama-sama kita kita ketahui bahawa orang yang mengerjakan sembahyang akan mendapat cinta Allah. Apabila Allah telah mencintainya, nescaya Allah akan mengampuninya dan melindunginya dari perbuatan keji. Wallahu'alam.

*Sumber: Al Fiqh Al Wadhih Jilid 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan